KATALOG ELEKTRONICZNY OPAC

KATALOG  ELEKTRONICZNY OPAC (Online Public Access Catalogue) – zawiera informację o zbiorach wprowadzonych do komputerowego systemu. Katalog pozwala na szybkie przeszukiwanie wewnętrznej bazy danych.

Użytkownicy katalogu OPAC mogą:

– intuicyjne przeszukiwać zbiory;

– dokonywać rezerwacji zasobów biblioteki o każdej porze z dowolnego urządzenia posiadającego dostęp do internetu (komputer, tablet, telefon komórkowy);

– mieć podgląd aktualnych zestawień bibliograficznych tworzonych przez bibliotekarza, takich jak nowości czy zestawienia lektur;

– możliwość przeglądania własnego konta wypożyczeń, gdzie znajdują się między innymi informacje o pozycjach zarezerwowanych (termin odbioru), wypożyczonych (możliwość prolongaty) i pozycji  przetrzymywanych.

Uczniowie  naszej szkoły mają  dostęp do Katalogu OPAC. Każdy uczeń, czy rodzic może zalogować się do niego poprzez podany bibliotekarzowi adres e-mail. Po  wprowadzeniu go do systemu przez nauczyciela bibliotekarza, możliwe będzie samodzielne założenie i korzystanie z konta czytelnika.

Jak zalogować się do katalogu OPAC po raz pierwszy?

Kliknij link https://m003237.molnet.mol.pl/

Czytelnik (uczeń/rodzic), aby się zalogować do OPAC-a:

– musi posiadać wpisany w dane osobowe biblioteki szkolnej (karta czytelnika) adres e-mail, ponieważ loguje się do OPAC poprzez wpisanie adresu e-mail,

– jeśli czytelnik  loguje się po raz pierwszy musi na stronie internetowej szkoły kliknąć na https://m003237.molnet.mol.pl/, a następnie na „Załóż konto”, które umożliwia ustalenie hasła do logowania,

– czytelnik, który już wykonywał kiedyś akcję „Załóż konto” dla podanego w bibliotece adresu e-mail, może od razu logować się do katalogu OPAC.

Zapomniane hasło do katalogu OPAC

Jeśli hasło do katalogu elektronicznego zostało zapomniane, wówczas użytkownik musi wybrać w formularzu logowania opcję „Przywróć hasło”. Po wpisaniu maila, czytelnik otrzyma link, który umożliwi mu zmianę hasła.

Jak wyszukiwać w katalogu OPAC?

Wyszukiwanie

Do wyszukiwania w katalogu OPAC służy jedno pole wyszukiwawcze. Podczas wprowadzania poszukiwanej informacji system generuje automatyczne podpowiedzi. Po wprowadzeniu w pole wyszukiwania informacji kliknij ikonkę z lupą lub naciśnij na klawiaturze komputera Enter. Wybranie poszukiwanego hasła z listy podpowiedzi spowoduje wykonanie automatycznego wyszukiwania.

Możliwe jest zawężenie listy z wynikami wyszukiwania. Aby wykonać to:

przed uruchomieniem wyszukiwania – wybierz jeden z indeksów wyszukiwawczych: „Wszędzie”, „Autor”, „Tytuł” lub „Temat” (dostępnych obok ikonki lupy),

po uruchomieniu wyszukiwania – za pomocą filtrów znajdujących się po lewej stronie listy wyników.

Filtrowanie wyników

Katalog Online pozwala na filtrowanie listy wyników wyszukiwania tak abyś mógł szybciej dotrzeć do poszukiwanego dzieła. Dostępne filtry wyszukiwawcze to:

Rodzaj dokumentu

Autor

Temat

Wydawca

Rok wydania

Można korzystać z kilku filtrów wyszukiwawczych jednocześnie. Wybrane przez czytelnika filtry są widoczne ponad listą wyników wyszukiwania.

Widoczna cyfra przy filtrze informuje o liczbie opisów bibliograficznych powiązanych z danym filtrem.

Opcja „Pokaż więcej” umożliwi zaprezentowanie większej liczby haseł w filtrach.

Zestawienia

Zestawienie to lista zawierająca tytuły książek, audiobooków  itp. Zestawienia są przygotowywane i publikowane w katalogu online przez bibliotekarzy.

Kliknięcie na tytuł zawarty w zestawieniu pozwoli na obejrzenie całego opisu bibliograficznego oraz ewentualne zarezerwowanie dostępnego egzemplarza.

Profil użytkownika

„Twoje konto” zawiera wszystkie dane dotyczące Twojego konta bibliotecznego. Informacje te są dostępne po zalogowaniu się.

„Twoje konto” zawiera następujące zakładki:

Profil – czyli Twoje podstawowe dane.

Wypożyczenia – Twoje aktualne wypożyczenia.

Zaległości – lista Twoich zaległych tytułów.

Rezerwacje – lista zarezerwowanych przez Ciebie tytułów.

Historia wypożyczeń – lista wszystkich wypożyczanych przez Ciebie tytułów.

Rezerwacje

Rezerwacji podlega egzemplarz wybranego tytułu. Aby wykonać rezerwację musisz zalogować się, wyszukać interesujący Cię tytuł, a następnie przejść do listy egzemplarzy gdzie widoczny jest przycisk „Rezerwuj”.

Rezerwacja jest możliwa tylko wtedy, gdy system rezerwacji w danej bibliotece jest aktywny oraz gdy wybrany egzemplarz jest dostępny.

Status Twojej rezerwacji, jak i termin jej wygaśnięcia będzie widoczny w Twoim koncie.