Czy wszystkie ciecze mogą mieszać się ze sobą? Jakie właściwości mają ciecze? Jak wykonać przekładaniec cieczowy? Odpowiedzi na te pytania znają już uczniowie klas siódmych i drugich gimnazjum, którzy regularnie uczestniczą w spotkaniach w ramach projektu „Doświadczalnia fizyczna”.

Zajęcia prowadzone są w sposób nietypowy. Tym razem nie chodzi o teorię, wzory i wyliczenia. Nasi uczniowie mogą samodzielnie wykonywać doświadczenia fizyczne. Jednym z ciekawszych jest przekładaniec cieczowy, który uświadamia, że mimo tego samego stanu skupienia, ciecze mogą mieć odmienne właściwości. Doświadczenie jest bardzo efektowne, ale ważniejsze jest to, że dzięki niemu młodzież przyswoiła sobie podstawowe pojęcia fizyczne: gęstość cieczy i pływanie ciał.

Na tym nie koniec, ciekawość naszych uczniów nie została zaspokojona. Kolejne doświadczenia pokazały, że młodzi ludzie są jeszcze bardziej ciekawi świata. Ile kropel wody mieści się na monecie o nominale 1 gr? Padały dalsze pytania, uczniowie stawiali tezy, dyskutowali, wnioskowali.

Eksperymenty pokazywały, że fizyka towarzyszy nam praktycznie każdego dnia. I o to chodzi w „Doświadczalni fizycznej”. Tu każdy uczeń znajdzie odpowiedź na nurtujące pytania.